euforion portal

Newsletter
banner
Akcie
 

Drum’n’Bass

 
Drum’n’Bass je štýl elektronickej hudby, ktorý vznikol na počiatku 90. rokov 20. storočia. Pre tento štýl sú charakteristické prevažne inštrumentálne skladby, založené na výraznej basovej linke spolu s bicími..

Drum’n’Bass je hudobný štýl elektronickej hudby, ktorý vznikok na počiatku 90. rokov 20.

storočia. Pre tento štýl sú charakteristické prevažne inštrumentálne skladby, založené na

výraznej basovej linke spolu s bicími – od toho sa odvíja aj pôvod mena štýlu – anglicky

Drum’n’Bass = bicie a basy (basová linka). Tieto linky bývajú niekedy doplnené o ďalšie

vokálne či inštrumentálne sample. Drum’n’Bass je obľúbený medzi DJmi, usporiadavajú sa

tanečné párty zamerané výlučne na tento štýl hudby (napr. DrumHouse).

Podštýly


    * Dancefloor (často iba tracky, ktoré kombinujú Jump-up a liquid funk.)
    * Darkstep (alebo "Darkside","Dark" návrat starého dobrého zvuku Drum and Bass s novou technológiou - Equinox, Breakage ext)
    * Drum & Bass step (alebo "Halfstep" je polovica beat drum a bass často zameňovaná s    
       Dubstep.)
    * Drumfunk (alebo "Choppage", "Edits")
    * Hardstep
    * Intelligent (alebo "Atmospheric" , "Ambient")
    * Jazzstep (alebo "Jazz and Bass")
    * Jump-Up
    * Liquid funk (alebo jednoducho "Liquid")
    * Sambass (to je "Brazilian Drum and Bass")
    * Techstep (alebo "Tech")
    * Techno-DNB (alebo "Techno Drum and Bass")
    * Neurofunk (alebo "Neuro" je progrese z Techstep)

   ďalšie, o ktorých by sa dalo písať ako o ďalších žánroch


    * Breakcore (skôr iný žáner, má mnoho rozdielov)
    * Darkcore (predchodca Darkcore, má dosť spoločného s Darkstep)
    * Raggacore (skôr iný žáner, má mnoho rozdielov)
    * Ragga jungle (skôr iný žáner, moderný zvuk, který má veľa spoločného s jungle)

Korene

Drum’n’bass sa vyvinul a neustále se vyvíja z rôznych hudobných štýlov. Aj keď je nemožné

úplne porozumieť histórii drum’n’bassu bez základných znalostí týchto hudobných štýlov a

kultúr.


Ostatné štýly

Reggae

V raných šesťdesiatych rokov začali Rastafariani na Jamajke tvorit hudbu s prvkami Karibskej

hudby a soulu, ktorú nazvali ska. Neskôr bolo tempo ska spomalené a tým vznikol nový štýl

nazývaný reggae. Umelci do svojej hudby vkladali svoje náboženstvo, globálne problémy, lásku

a ešte mnoho ďalšieho. Ešte neskôr sa z reggae vyvinul nový hudobný štýl nazývaný ragga,

ktorý bol viac elektronický a obsahoval viac skatových vokálov. Ragga a reggae boli prvými a

hlavnými štýlmi, ktoré umožnili vznik drum’n’bassu. Silne zapustené korene kultúry černochov

z Jamajky sa v dnb premietajú po celú dobu jeho existencie.



Breakbeat - 80. roky

O päť rokov neskôr, v raných osmdesiatych rokoch, bol hip-hop známy predovšetým vo veľkých

mestách USA. Tancovanie na rapovú hudbu sú stalo kultúrou samo o sebe. Niekoho vtedy

napadlo, že by sa dalo bojovať tancom, založeným na „breakdownoch“ v hudbe. Tento tanec sa

stal známym ako breakdance a vysunul do popredia právr tie údery, ktoré tvoria „breakdowny“.

Vznikol nový hudobný štý nazývaný breakbeat, ktorý sa stal tretím a najdôležitejším prvkom

pre vývoj drum’n’bassu. V tejto dobe dali ľudia okolo Warehouse klubu v Chicagu vzniknúť

štýly, vychádzajúcimu z disco hudby, housu. House samotný nebol pre zrod drum’n’bassu príliš

dôležitý, ale umožnil vzniku štýlu, ktorý rozhodne bol – ravu.



Rave 80. roky

Na konci osmdesiatych rokov začali producenti housu experimentovať s basovým syntetizérom,

známym Rolandom TB 303. Táto mašinka sa spolu s Rolandom TR-808 a 909 stala základom acid

housu. Acid house si svoje pomenovanie vyslúžil svojim “kyslým” zvukom a tiež tým, že na

párty by ste ťažko hľadali niekoho, kto by v sebe nemal kyselinu LSD alebo MDMA. Acid

houseové párty sa rozšírili za oceán do starého dobrého Anglicka, do klubov ako napríklad

“Shoom”, kde začínalo mnoho dnes dobre známych housových DJ.

Detaily o mieste konania sa rozširovalo iba ústnym podaním medzi clubbermi. Fakt, že o

týchto parties vedeli iba vyberaní ľudia, ich robil veľmi príťažlivými. Obrovské ilegálne

rave párty sa začali lavínovo šíriť a keď sa americkí producenti preorientovali na ďalšieho

potomka housu – techno (napr. track od Joeyho Beltrama – “Energy flash”), začalo sa vo

Veľkej Británii postupne meniť acidový zvuk na hardcore rave. Ostrovní producenti do svojich

trackov vkladali mnoho breakbeatov, vysamplovaných z hip-hopových nahrávok z USA, takisto

ako sub basy, klávesy s rastúcim zvukom a takmer vo všetkých nahrávkách sa objavoval tvrdý,

ale napriek tomu happy znejúci vibe, ktorý mal za úlohu stimulovať účinky obrovského

množstva extázy, ktorá bola samozrejmou súčásťou každej tejto párty.



Rave 90. roky

Okolo roku 1992 boli producenti ako The Prodigy, Mickey Finn & Aphrodite (zakladatelia

labelu Urban Shakedown), SL2 (Slipmatt & Lime) na vrchole rebríčku „Top of the Pops“. Štátné

orgány sa začali zaujímať o ilegálnr ravové párty, kde videli užívať účastníkov rozličné

drogy a začali šalieť z tvrdých jednoduchých úderov. V túto dobu sa stali The Prodigy

známymi a populárnymi po celom svete. Súčastne s tým sa začali konať záťahy na veľké

ilegálne free párty a rave bol odsúdený k tomu, aby sa stal iba komerčnou hudbou,

zatlačujúci pravú raveovú scénu zpäť do undergroundu. Krátko pred touto dobou začali „černe“

projekty v Londýne samplovať ragga a začali ho mixovať s ravom, breakbeatom a hip-hopom.

Základom boli rychle zlomené beaty, hlboký, pomalý bas a ostatnými prvkami boli ragga

samply. Bol vynájdený jungle, posledný, najvýznamnejší krok k drum’n’bassu.



Jungle 90. roky


Nový undergroundový zvuk bol tvrdší, temnejší, rýchlejší a viac podobný breakbeatu. V roku

1993 sa jungle silne prejavil. Producenti ako Q-Project, Deep Blue a Foul Play komponovali

junglové melódie, zatiaľ čo ľudia ako Slipmatt, Vibex a Dougal sa vydali iným smerom

využívajúcim breakbeat do happy hardcoru, ktorý sa pretransformoval do štýlu nazvaného „4 –

t o - the floor“. Mezitým sa jungle stal tvrdším minimalistickým štýlom s viac komplexnými

breaky. Jungle z tejto doby je prvým predchodcom drum’n’bassu a znamená posledný krôčik od

šesťdesiatych rokov.

Rozdiely medzi junglom a drum’n’basom

Názov „jungle“ vymyslel anglický MC Rebel (mimochodom v Guinessovej knihe rekordov bol do

roku 2005 uvedený ako najrýchlejší MC), ktorý tvoril reggae dub s prvkami breakbeatu a rave.

V jednom z jeho trackov môžeme počuť vokál „Big up all of d'junglists“, ktorý bol

vysamplovaný zo starého Jamajského dancehallového tracku. MC's na Jamajke svojími textami

opjavujú všetky rôzne časti Kingstonu, rovnako tak ako dnes MC's objavujú rôzne časti miest

po celom svete. Jedna z častí Kingstonu, ktorá je pokrytá stromami a rôznymi vegetáciami sa

nazýva „The Jungle“. V dancehallovom tracku MC nebádajú ľudí, ktorí pochádzajú práve z tejto

časti….preto „big up all d'junglists“. Termín jungle vznikol v súvislosti s reggea a

neznamená „urban (mestská) jungle“ – v súvislosti s veľkými mestami vo Veľkej Británii, ako

si mnohí ľudia myslia.

Prvé junglové nahrávky pochádzajúce od MC Rebela obsahovali ragga sample, veľmi zlomené

beaty, ako amenové breaky, helicopter beaty a ďalšie. Basy boli jednoduché, s pútavou

melódiou, a to bolo všetko: ragga sample, breaky a basy. V Anglicku to bol úplny hit a nová

nádej pre raverov, z ktorých sa stali junglists (alebo junglettes, pokiaľ to boli

príslušníčky nežného pohlavia). Tým, že jungle ukazoval na gangsterov, kriminalitov a

neľahký život, pôsobili projekty veľkých anglických miest ako atomovka. Nahrávky boli vždy

kompletne stvorené zo starých samplov z minulosti, ale to sa rýchlo zmenilo. Od roku 1994 sa

scéna úplne rozdelila na dva tábory, keď jump-up jungle priniesol svoje ragga vokály, takmer

infrazvukové basové linky a ihneď rozpoznateľné breaky. Štýl bol veľmi formulkovitý a museli

ste mať správné druhy basových zvukov a správne breaky. Zvuky začali byť opočúvané. Kvôli

drsnému zvuku a ovlyvneniu hip-hopom, gangsta rapom a ragga znel jungle tak trochu násilne,

čo dosť ľudí odradilo. Našťastie sa zvuk zmenil a beaty sa stali jednodchšie, ešte tvrdšie a

dôraz bol kladený na tvorenie vlastných samplov. Približne v tejto dobe rozbehol chlapík

menom Rob Playford label s názvom Moving Shadow. Vychádzal na ňom jungle bez ragga prvkov.

Zato v ňom používal prvky ambientu. To otvorilo nový priestor a vznikla tak vlastne idea, že

jungle potrebuje moderné prvky. Vyšlo to, a tak sa zrodil intelligent jungle. Mimochodom,

majitelia junglových labelov sa snažili predať ragga jungle za hranice Veľkej Británii, čo

však zlyhalo aj preto, že celý svet chcel nový prúd – jungle to rozhodne nebol. Prišlo to

náhle, ale zmena bola potrebou.

Ragga jungle zemrelo v bolestnej agónii okolo roku 1994, a tak britská scéna začala hladať

nové ingrediencie pre nový jungle. Bez ragga, s vlastnoručne vytvorenými prvkami, vzniká

nový hudebný štýl drum’n’bass. Tento smer stále používal rýchle tvrdé breaky vychádzajúci z

hip-hopu a ťažké basy vycházajúci z reggae, ale tentokrát s vetším množstvom synthových

zvukov, ako v rave. Keď sa toto všetko zmiešalo dokopy, ocitla sa drum’n’bassová scéna na

samom pokraji svetovej dominancie.



Druhá polovica 90. let

Okolo roku 1995 začali producenti ako Roni Size a Adam F používať nesmierne živý zvuk a

chceli ľudí naučiť rozpoznávať, že jungle – alebo drum’n’bass, ako bol známi – je legitimnou

umeleckou formou a nieje zrovna jednoduché ho tvoriť, na rozdiel od jednoduchého ragga

junglu rokov 1994-95. Pohodový, ukludňujúci štýl junglu (intelligent), jeho hlavným

zástupcom je LTJ Bukem, potvrdil, že producenti chceli vzbudiť záujem u nových zástupcov

ľudí a zmeniť myslenie tých, ktorí si mysleli, že dnb scéna sa chová ako uzavretý gang.

Rob Playford a Moving Shadow neboli jediní, ktorí pozdvihli drum’n’bass na vyššiu úroveň. V

čerstvých deväťdesiatych rokoch to bol aj chlapík menom Danny Bukem (LTJ Bukem) s jeho

labelom Good Looking Records, a ľudia ako Dego and Marc Mac (4Hero) vydávajúci na Reinforced

Records. Týpci ako Hype, Grooverider a Aphrodite posunuli d’n’b ešte ďalej. Ich čas prišiel

v polovici deväťdesiatych rokov s nástupom DJ a grafiťáka Goldieho. Ten sa dal dokopy s

Robom Playfordom a vydali album nazvaný Timeless. Bol to ohromnujúci hit – drum’n’bass bolo

konečne počuť po celom svete, a to najmä vďaka skvelému singlu Inner City Life. Album

Timeless bol prvý dnb album, který obehol celý svet. Význam labelu ako Reinforced, Moving

Shadow, Good looking, Subrurban base a samozrejme Goldieho labelu Metalheadz začal prudko

rásť. Njasôr malé undergroundové labely sa stali zdrojom moderného drum’n’bassu.

O rok nesôr vydal LTJ Bukem album Logical Progression, ktorý je dodnes považovaný za

najlepší intelligent dnb album všetkých dôb. Naopak labely ako RAM records a Formation

začali ukazovať tvrdšiu stranu drum’n’bassu s mohutnými basovými linkami a oceľovo tvrdými

breakami – hardstep. Ľudia pochopili, ako veľmi variabilný a kombinovateľný drum’n’bass je.

Hudebné štýly ako house majú v sebe vždy prvky, ktoré odkazujú na prvky z originálneho

oldskoolového housu, ale dnb je možno mixovať takmer so všetkým, na čo si spomeniete – jazz,

salsa, hiphop, ambient, rave….

V roku 1997 hudobník z Bristolu menom Roni Size (dnes už tiež dnb veterán) vymyslel dpôsob,

ako hrať dnb naživo s profi muzikantami v mixe dnb a jazzu (nazývá sa jazzjungle, jazzstep,

jazz’n’bass, drum’n’jazz…) Formácia dostala názov Reprazent a keď Size vydal album New

forms, bola to hotová revolúcia v dejinách dnb. Drum’n’bass sa stával stále populárnejším a

vyzeralo to, že jeho popularita bude rásť stále viac. V roce 1997 začal tiež podštýl dnb s

názvom techstep vystrkovať stále viac rožky - vymazal tvrďácku mentalitu a stal sa viac

inteligentnou a pritom tvrdou, temnou a veľmi tanečnou odnožou dnb.


Najznámejší dnb umelci

Pendulum, Aphrodite, Spor, Teebee, Logistics, High Contrast, London Elektricity, Ed Rush,

Omni Trio, Breakbeat Era, E-Z Rollers, LTJ Bukem, 4hero, Goldie, James Hardway, Grooverider,

Photek, Roni Size, Adam F, Optical, Peshay, Calyx, Dillinja, Zinc, Dieselboy, Evol Intent,

Black Sun Empire, DJ Marky

 


Ohodnoťte:
26%

Hodnotené 55 krát.

Komentáre ku článku:


nový Pridaj nový komentár

Brendy

2010-05-06 21:41:56

Noše klip =D

contrast

2010-09-19 10:01:48

dakujem za clanok

faye

2011-06-05 18:37:49

dakujem ,naozaj mi to dost pomohlo :) veelmi tucny clanok
Združenie euforionAdminwebdesign by CREAS